woensdag 27 mei 2009

Zoet, zuur of bitter?


The fruit lab maakt 100% verse vruchtensappen en smoothies zonder enige toevoegingen en dagelijks vers gemaakt. Met een onderscheidende fles geven nummers gestalte aan de unieke fruit- en smaakcombinaties van the fruit lab: iedere smaak heeft een eigen nummer. The fruit lab geeft een smaakcode tussen de 1 en 9 voor de intensiteit van zoet, zuur en bitter. Op de website van The fruit lab ontdek je snel je eigen smaakgeheim en het drankje wat daar bij past!

The fruit lab ontwikkelde samen met smaakexperts een smaakkubus. Op basis van je vijf favoriete fruitsoorten wordt je smaakbalans bepaald en daarmee ook je plaats in de smaakkubus. Je krijgt ook een persoonlijk smaakgeheim. Ontdek je een nieuwe smaaksensatie? Doe zelf de test en ontdek je smaak.

zondag 24 mei 2009

Het nieuwe groen?


Onze spiksplinternieuwe communicatieplek opde bovenverdieping is groen. Grasgroen. De wanden, het plafond, de stoffering, de tafel. Alles groen.
Is groen dan nu echt 'ons nieuwe roze'?

Tja, zelfs over oranje is een blog verschenen. Kijk bij deze en vele andere blogs voor creatieve producten op het gebied van wonen, typografie, accessoires, textiel, mode, productontwerp en meer.

[Typo]grafische inspiratie


Meer typografische inspiratie vind je hier.

zaterdag 16 mei 2009

Consumententrends

Op www.eye.nl vind je alles over consumententrends.

vrijdag 15 mei 2009

Money Talks!





Als het om design gaat mis ik onze gulden nog steeds. Toch is er met saaie bankbiljetten ook veel leuks te doen. In de reclame – en gewoon voor de lol. Ogilvy & Mather Frankfurt wonnen in 2004 een Bronzen Leeuw in Cannes met hun campagne om fondsen te werven voor historische monumenten. Dat kunnen wij ook dacht een Indiaas bureau een jaar later, maar dan voor Wildlife SOS.

Meer originele ideeën en kopieën vind je hier. Zonder commercieel doel, maar nog veel mooier uitgevoerd is dit “financiële portret” van Johnny Cash (sic!). Hier staan er meer.

Met dank aan de blog van Cees Picauly!

Meer reclamefolders in recessietijd

Meer reclamefolders in recessietijd

Zolang de recessie aanhoudt, wordt de stapel reclamefolders op de deurmat groter.

Het is voor bedrijven in deze crisistijd het slimst om de consument met brievenbusreclame te bestoken, blijkt uit dinsdag gepresenteerd onderzoek van Frank Quix, verbonden aan de leerstoel detailhandelsmarketing van de Universiteit van Amsterdam.
‘Folders zijn bijna net zo effectief als tv-spotjes, maar een stuk goedkoper. Ondernemingen die moeten bezuinigen, maar toch reclame willen maken adviseer ik: doe dat via brievenbusreclame’, zegt hij in het AD.
Nederlanders kijken jaarlijks meer dan 1100 uur per jaar tv en bladeren ‘slechts’ 44 uur door de folders. Dat onderscheid wordt deels teniet gedaan doordat de folders voor 100 procent uit reclame bestaan. Zodra de consument er naar kijkt, is het dus raak. Verder blijkt volgens de onderzoeker dat consumenten brievenbusreclame meer waarderen dan tv-reclame. Quix: ‘26 procent vindt tv-reclame leuk, maar 46 procent noemt het irritant. Terwijl folders door bijna 33 procent leuk worden gevonden en slechts 11.5 procent ze irritant vindt.’
Online reclame scoort het slechtst. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt die ‘irritant’. Advertenties in kranten worden milder beoordeeld. De meeste mensen staan daar ‘neutraal’ tegenover. Quix presenteerde zijn uitkomsten op de ‘Nationale dag van de brievenbusreclame’.

woensdag 13 mei 2009

HTML of XML = vorm of inhoud

Wat is wat? De verschillen lees je hier. Heel duidelijk! Vooral interessant voor de studiomedewerkers, maar ook voor de rest groeit het belang.

Overigens heeft die site veel meer leuke onderwerpen over bedrijfscomunicatie.
Met dank aan Eric!

BIG en Rojkind ontwerpen Mexicaans museum

Het Deense BIG en Michel Rojkind Arquitectos (Mexico) hebben de competitie voor het ontwerp van het nieuwe Tamayo Museum. Het museum, dat op een heuvel even buiten Mexico-stad wordt gebouwd, is ontworpen als een opengevouwen doos. Dit geeft het 3500 vierkante meter omvattend gebouw de vorm van een kruis.



Voordeel van dit ontwerp is volgens de architecten dat het optimale functionaliteit en uitzicht over het omringende landschap biedt. Doordat het gebouw zelf opgetild is, ontstaat er onder een publieke ruimte in de schaduw (wat in het hete Mexico zeer prettig is).

De gevel van het gebouw bestaat uit lichtdoorlatende stenen. Dit zorgt voor optimale toetreding van daglicht en natuurlijke ventilatie. Daarnaast creëert het een visueel effect.

maandag 11 mei 2009

Vijf drankmerken in één verpakking bij AH

Opmerkelijk. Vijf verschillende merken van vier verschillende fabrikanten in één pakketje. En alleen verkrijgbaar bij AH. Vijf drankjes zitten samen in één variatiepakket. Appelsientje, Chocomel, Orangina, Red Bull en Spa Reine zijn letterlijk bij elkaar gekropen en lanceren de Frisbox.


De samenwerking tussen de drankfabrikanten is ontstaan naar aanleiding van een onderzoek door GfK Panel Services Benelux. Uit dat onderzoek is naar voren gekomen dat consumenten variatie als grootste pluspunt zien. Bijna 50 procent van de ondervraagden is geïnteresseerd in een variatiepakket. Vooral de gezinnen met kinderen hebben belangstelling in één pak met verschillende dranken. Meer keuze voor het gezin en voor bezoek wordt als grootste koopmotief genoemd. Het onderzoek vond in januari 2009 plaats, er hebben 1.100 respondenten in de leeftijd van 12 jaar en ouder deelgenomen.

De FrisBox is exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn. De consumentenadviesprijs bedraagt € 8,99 en is vanaf 18 mei beschikbaar.

Dat is nog eens snel schakelen!!

woensdag 6 mei 2009

Nederlanders merkvast ondanks crisis

Grootste winnaars European Trusted Brands Onderzoek 2009: Nokia, Ziggo en Sphinx

Ondanks veranderende marktomstandigheden slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de Nederlandse consument vast te houden. Zo belt hij het liefst met een Nokia, tankt hij bij Shell en fotografeert met een Canon. Slecht één van twintig Europese productcategorieën heeft een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar.

Dit blijkt uit het European Trusted Brands Onderzoek 2009 van uitgeverij Reader’s Digest, die bijna 25.000 consumenten in zestien landen, waarvan 1.039 uit Nederland, vroeg naar hun merkvoorkeur.
Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weet een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62%. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg’s en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van één procent in de categorie internetproviders haar eerste plaats moet afstaan aan Ziggo (22%).
Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg’s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van 19 naar 11%) en de merkvoorkeur van Kellogg’s zakt van 59 naar 39 procent.
Reader’s Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69 procent van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37%) binnen de categorie ‘warenhuis’ Hema (30%) en Bijenkorf (16%), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van 4 procent. Binnen de bestaande categorieën bed, badkamersanitair, dieetproduct, optiekketen en yoghurt zien we één opmerkelijke wijziging. Sanitair specialist Grohe, vorige jaar nog goed voor 30 procent van het vertrouwen, is voorbijgestreefd door onze Koninklijke Sphinx.
Merken die worden gekozen tot meest betrouwbare merk in hun categorie, mogen een jaar lang het betrouwbaarheidszegel van European Trusted Brands 2009 gebruiken in alle externe communicatiemiddelen. Zo kan de klant direct zien dat een product door consumenten wordt beschouwd als een betrouwbaar merk.

Bron

Mooie kapjes


Leuk idee voor op de lage kastenwand in onze studio: lampenkapjes van Piet Hein Eek gemaakt van oude stropdassen. Ze kosten echter 425,- euro per stuk, dus nog even door sparen...

maandag 4 mei 2009

2d lanceert boekje, Gummo lanceert koekje

Amsterdams reclamebureau Gummo introduceert koekjes onder de merknaam Gookie.

Reclamebureau lanceert koekje
Gummo maakt naast reclame, ook boekjes, videoclips, documentaires, tv-programma’s en glossy magazines. Sind kort is daar een portfoliovreemd product aan toegevoegd: koekjes. Die zijn sinds half april verkrijgbaar bij Plus supermarkten.

De vormgeving en functionaliteit van de site van Gookie is sterk gebaseerd op die van Google. Lees verder>>

Leuke, nieuwe promotiemogelijkheid. Of zorgwekkende?

Google’s Street View hit in Nederland

Nederlanders storten zich massaal op Google's Street View, de mogelijkheid om op straatniveau rond te kijken in straten van ons land. Amsterdam, Rotterdam en Groningen zijn voor een groot deel meter voor meter gefotografeerd. De foto's zijn te bekijken door in Google Maps een geel poppetje naar de plattegrond te slepen.

Nieuw perspectief
Funda, Iens en VVV zijn de eerste zakelijke gebruikers van Street View. Het nieuwe perspectief op de wereld is door lokale VVV's in websites verwerkt. Toeristen kunnen hiermee routes plannen en visueel bepalen welk gebouw ze zoeken. Iens gebruikt Street View voor het vindbaar maken van restaurants, Funda toont gefotografeerde huizen en hun omgeving.

Dronken
Google View is niet geheel onomstreden. Op de foto's zijn namelijk ook mensen te zien. GeenStijl heeft geheel naar eigen motto: 'gewoon, omdat het kan' allerlei genante situaties verzameld. Zo zien we mannen bij prostituees naar binnen gaan, mensen ruzie maken op straat en iemand dronken voor een café liggen. De gezichten zijn onherkenbaar gemaakt, maar dat is lang niet altijd afdoende. Google ondervangt dit privacyprobleem door de mogelijkheid foto's te laten verwijderen.

Eén persoon die in ieder geval niet blij is, is Beau van Erven Dorens. Hij is al bellend gefotografeerd voor zijn huis aan een Amsterdamse gracht.


Ook in het buitenland zijn gekke Street View-foto's opgedoken. Klik hier, hier, hier en hier voor bizarre situaties.

Hoezo nieuw?

Nieuw: Online Visuele Brand Tool

Bijzonder. Een tamelijk opmerkelijk programma is online gezet door product ontwerpbureau Scope uit Via een online visuele brand tool, te vinden op visualbrandlanguage.nl, kan een bezoeker die redelijk is ingevoerd in de eigen merkwaarden aan de hand van beelden bepalen hoe de visuele merkidentiteit eruit zou kunnen zien.

Via een test die ongeveer een half uur in beslag neemt en die voert langs tientallen productontwerpen, van telefoons tot wekkerradio’s, kan de merkstrateeg zelf aangeven in welke mate een willekeurig ontwerp bij het merk hoort. Aan het eind volgt een inschatting van de visuele merkidentiteit. Waarom bijzonder: omdat het een veel steviger programma is dan je op het eerste gezicht zou denken en omdat het een ‘probleem’ probeert te verlichten dat iedere marketeer herkent die weleens heeft lopen worstelen met creatieven die het nét niet lukt woord en gevoel om te zetten in beeld.

Geen idee of het werkt. Anderzijds is het knap gemaakt en goed gevonden. Voor zover bekend - maar denkt u mee - uniek. Hamvraag: werkt dit? Lees het complete artikel op Marketingfacts en laat hier je reactie achter.

Ik ben wel benieuwd wat 2d-ers hier van vinden!

Never Use White Type on a Black Background...

...and 50 Other Ridiculous Design Rules

De wereld van design kent tal van regels en wijsheden. Denk aan less is more en form follows function. Sommige designers geloven heilig in deze vormgevingswijsheden en klampen zich er angstvallig aan vast. Anderen doen alles behalve zich aan de ‘regels’ houden. In Never Use White Type on a Black Background: And 50 Other Ridiculous Design Rules worden al deze (tegel)wijsheden behandeld.

Naast quotes van bekende nationale en internationale designers bevat het boek informatie over de herkomst van de soms ridicule, soms rake regels. Elke regel is vergezeld van beeld -gemaakt door een scala aan illustratoren, fotografen en kunstenaars - dat de regel ontkracht, dan wel bevestigd. Het boek is het eerste deel in een serie van boeken over Ridiculous Rules en verschijnt eind mei. Daarna volgen onder andere boeken over Ridiculous Fashion, Advertising en Typography Rules!

Hier zie je meer pagina's uit het boek. Overigens een prachtige manier van presenteren!

De waarheid achter MINI


Wij van de Vereniging Verontwaardigde MINI Rijders zijn er achter gekomen dat MINI essentiële informatie heeft achtergehouden. Dit kan natuurlijk niet! Steun ons in onze strijd om alle informatie die MINI nog in de doofpot heeft zitten boven water te krijgen en ga naar www.dewaarheidachtermini.nl

Op 22 april hebben we een grote demonstratie gehouden voor het hoofdkantoor van MINI. Een videoverslag hiervan vind je op onze site.

Met vriendelijke groet,
Peter Dijkstra
Voorzitter Vereniging Verontwaardigde MINI Rijders
www.dewaarheidachtermini.nl

Google en CliniClowns sterkste merken van Nederland

Google is voor het tweede jaar op rij het sterkste merk van Nederland, op de voet gevolgd door CliniClowns. Beide merken worden gezien als erg vooruitstrevend en betrouwbaar. Dat blijkt uit de BrandAsset™ Valuator van merkenadviesbureau Consult Brand Strategy.

Met BrandAsset Valuator worden jaarlijks ruim 1000 merken vergeleken op onder meer merksterkte.

Voor het eerst sinds de opkomst van internet hebben twee internetmerken een positie binnen de top 10: Google en Marktplaats.nl. Google is er de afgelopen jaren in geslaagd om een onmisbare rol in te nemen in het leven van veel Nederlanders en heeft zo een sterke reputatie opgebouwd. Een belangrijke reden volgens de onderzoekers is dat Google het publiek blijft verrassen met innovaties zoals Google Street View. Marktplaats.nl stijgt dit jaar van de 28e naar de 5e plek, volgens consumenten heeft het merk een duidelijkere visie gekregen en een authentieker en betrouwbaarder imago. Verder blijkt dat het merk relevanter is geworden, deels gedreven door de nieuwe diensten die worden aangeboden, maar ook doordat in deze tijd van recessie de handel in tweedehands spullen toeneemt.
Net als de afgelopen jaren staat CliniClowns weer in de top van de merkenlijst. De missie ‘CliniClowns biedt kinderen met een ziekte en/of handicap momenten van afleiding en plezier’ is uniek en maakt dat het merk als het meest sympathieke merk wordt gezien, aldus de onderzoekers. Ook andere goede doelen zoals de Nederlandse Hartstichting en KWF Kankerbestrijding behoren tot de sterkste merken.

De Merken Top 10 2009 (2008):
1. Google (1)
2. CliniClowns (4)
3. IKEA (2)
4. Efteling (7)
5. Marktplaats.nl (28)
6. Coca-Cola (10)
7. Senseo (6)
8. Discovery Channel (3)
9. LEGO (5)
10. Nederlandse Hartstichting (13)