Belangrijkste conclusies van Robson, die daarvoor overigens niet veel meer deed dan een inventarisatierondje onder zijn vrienden maken: 'Teenagers zitten niet op Twitter, want het updaten van de microbloggdienst vanaf een mobiel - voor zover die smart is - is te duur, en omdat er toch niemand komt heeft het uploaden van tweets ook niet zoveel zin. De meesten hebben wel een Twitter-account, maar het nieuwtje is eraf en geen jongere doet er nog wat mee.
Pesthekel
Verder heeft de bloem der natie een pesthekel aan commerciƫle boodschappen 'in het algemeen', of dat nou op de radio, tv is of online. Muziek luisteren ze op gratis muziekwebsites als Last.fm. Hun tijd en zakgeld spenderen ze aan films, concerten en spelletjesconsoles. Waar het chatten met vrienden betreft zijn deze laatste zelfs tweemaal populairder geworden dan contact via mobiele devices. Kranten lezen de tieners al helemaal niet. Robson zegt geen enkele tiener te kennen die regelmatig kranten leest. De meesten hebben totaal geen boodschap aan pagina's en pagina's tekst. Ze kijken liever naar samenvattingen op tv of internet.
dinsdag 14 juli 2009
Snuffelstagiair schokt mediawereld
De woorden Twitter, teens en Morgan Stanley vallen en wereldwijd beginnen de servers te roken: In Engeland is ophef ontstaan over een verslag, geschreven door een 15-jarige snuffelstagiair - Matthew Robson - die voor MS concludeert dat tieners niet op Twitter zitten, geen kranten lezen en online advertenties haten. Volgens Edward Hill-Wood, executive director van het Morgan Stanley media team Europe, blonk Robsons verslag uit als een van de helderste, duidelijkste en prikkelendste rapporten ooit verschenen. De mail bij het media team staat sinds publicatie roodgloeiend, het aantal lezers is zes keer hoger dan gemiddeld.