vrijdag 17 juli 2009

Crisis beïnvloedt onze kijk op kleur



Uit een onderzoek van de Nederlandse verfproducent AkzoNobel blijkt dat niet alleen de persoonlijke voorkeur, maar ook de economische situatie de keuze van de kleur in het interieur van de mensen beïnvloedt. Gaat het economisch minder goed, dan kiezen de mensen neutrale kleuren zoals wit, grijs en zwart voor het interieur.

Neutrale kleuren zijn dus weer in opmars, zo blijkt uit de verkoopcijfers. Ze scoren goed als het niet zo goed gaat. Persoonlijke zouden wij juist is een crisistijd kiezen voor frisse, felle kleuren. Daar wordt je toch vrolijk van?

Wanneer het economisch goed gaat, kiezen de mensen voor opvallendere kleuren. Die trends hebben de laatste tientallen jaren dezelfde golfbewegingen gevolgd als die van de economie. In de jaren 70 overheersten in Nederland bijvoorbeeld oranje en geel. Maar aan het einde van de jaren 70, toen het economisch minder ging, waren bruin en beige veel te zien.