Zolang de recessie aanhoudt, wordt de stapel reclamefolders op de deurmat groter.
Het is voor bedrijven in deze crisistijd het slimst om de consument met brievenbusreclame te bestoken, blijkt uit dinsdag gepresenteerd onderzoek van Frank Quix, verbonden aan de leerstoel detailhandelsmarketing van de Universiteit van Amsterdam.
‘Folders zijn bijna net zo effectief als tv-spotjes, maar een stuk goedkoper. Ondernemingen die moeten bezuinigen, maar toch reclame willen maken adviseer ik: doe dat via brievenbusreclame’, zegt hij in het AD.
Nederlanders kijken jaarlijks meer dan 1100 uur per jaar tv en bladeren ‘slechts’ 44 uur door de folders. Dat onderscheid wordt deels teniet gedaan doordat de folders voor 100 procent uit reclame bestaan. Zodra de consument er naar kijkt, is het dus raak. Verder blijkt volgens de onderzoeker dat consumenten brievenbusreclame meer waarderen dan tv-reclame. Quix: ‘26 procent vindt tv-reclame leuk, maar 46 procent noemt het irritant. Terwijl folders door bijna 33 procent leuk worden gevonden en slechts 11.5 procent ze irritant vindt.’
Online reclame scoort het slechtst. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt die ‘irritant’. Advertenties in kranten worden milder beoordeeld. De meeste mensen staan daar ‘neutraal’ tegenover. Quix presenteerde zijn uitkomsten op de ‘Nationale dag van de brievenbusreclame’.